Pohľad do dejín fotografie

História komerčne využiteľnej fotografie sa začala písať  v roku 1839, kedy Luis Daguerre prišiel s nápadom zachytiť pozitívny obraz na postriebrenej medenej doštičke. Bol to výsledok 23 rokov trvajúceho výskumu. Dagerotypia sa veľmi rýchlo  stala slávnou, no proces jej výroby mal svoje špecifiká a spájal sa s viacerými problémami. Jedným z nich  bola dlhá doba expozície. Fotografovaná osoba musela pózovať bez pohnutia asi 30 minút. Na uľahčenie tejto situácie sa  využívali rôzne držiaky hláv, rúk a nôh. Výrobcu fotografie ohrozovali ortuťové výpary a  nebolo možné vytvoriť kópiu záberu, takže každá fotografia je originál. Práve táto skutočnosť v súčasnosti zvyšuje  hodnotu prvých  fotografií.  Ich výroba však bola pomerne drahá záležitosť a keďže sa dagerotypy  dali vyrobiť len v jednom exemplári, hľadali sa nové spôsoby výroby fotografií.

Obdobie vzniku i prvé kroky fotografie sprevádzali protichodné reakcie. Keď francúzsky maliar Paul Delaroche prvýkrát držal v rukách dagerotypiu, predchodkyňu dnešnej fotografie, údajne vyhlásil “Od dnes je maliarstvo mŕtve“. Zázrak fotografie, ktorý umožňuje zachytenie nenávratných okamihov, sa však stal jedným z najpoužívanejších vynálezov modernej doby a našiel rýchlo uplatnenie takmer vo všetkých odboroch ľudskej činnosti. Nakoniec sa z fotografie stal nový druh umenia.

K prvým amatérskym fotografom patrili lekárnici. Predurčovali ich k tomu lekárnické vzdelanie, znalosť chemických látok a chemických procesov.

Na prelome 19. a 20. stor. pôsobili v Nitre viaceré fotoateliéry. V zbierkach Ponitrianskeho múzea v Nitre  sú zastúpené najmä fotografie z ateliérov Lӧger Gusztavné, Rasofszky Béla či Plchó János. V Nitre však  pôsobil aj Hauenstein Gyula.

Ateliér Lӧger Gusztavné bol „v dome pri moste č. 175“.

Rasofszky Béla (Rašovsky), fotograf – portrétiska, krajinár a vydavateľ, bol najväčším vydavateľom pohľadníc v Nitre. Do roku 1918 je uvádzaný ako Rasofszky Béla, potom ako Vojtech Rašofsky. Pôsobil v Nitre na Župnej ulici 12, kde mal pravdepodobne prenajatý ateliér, pretože v písomných prameňoch  nie je vedený ako vlastník nehnuteľnosti. V Nitre pôsobil od začiatku 20. stor.  a nie je presne známe dokedy,  ale  jeho posledné pohľadnice Nitry vyšli do polovice 40. rokov 20. storočia. Fotografie mesta používal aj pri svojich vydaniach pohľadníc, pri ktorých využíval  série krajinárskych motívov Nitry a okolia, ako aj veduty mesta so siluetami kostolov a hradu.

Plchó János (neskôr si zmenil meno na Perényi János) sa narodil sa v Nitre, kde aj pôsobil.  V roku 1899 pôsobil v Šahách, kde sa narodila aj jeho dcéra. Hauenstein Gyula mal svoj ateliér na Ulici Viliama Tótha č. 20 (v súčasnosti Štefánikova trieda).

O rozvoj fototechniky v Nitre sa zaslúžil dipl. Ing. Gejza Lósy (1841? – 1932), geometer a maliar a prvý miestny fotoamatér. Študoval v Budapešti. Bol veľmi usilovný, vďaka čomu sa vypracoval na maliara mimoriadnej profesionálnej úrovne. Zároveň sa venoval literárnej činnosti a písal príbehy z dejín Nitry. Kreslil vtipné figurálne motívy do humoristických listov Blesk a Nitrička, ktoré karikovali  malomeštianske pomery.  

Súčasťou zbierkového fondu Ponitrianskeho múzea v Nitre  je vzácna zbierka  sklených negatívov v počte 306 ks, zachytávajúca  život v kaštieli v Zlatých Moravciach a v priľahlom parku. Je  prezentáciou spôsobu životašľachty na prelome 19. a 20. storočia,  dokladom bohatého spoločenského životaspriatelených šľachtických rodov, dôkazom obľuby športu v šľachtických kruhoch či dokumentáciouvýznamných  udalostí svojej doby. K nim nepochybne  patrili miléniové oslavy v Zlatých Moravciach.  Medzi sklenými negatívmi sú zastúpené   aj portrétne zábery. V neposlednom rade sklené negatívy (ako aj fotografie) dokumentujú odievanie a dobovú módu. Práve tento aspekt je mimoriadne dôležitý pre Ponitrianske múzeum v Nitre, nakoľko sa v jeho zbierkach nachádza viac ako  70 ks rôznych odevných kusov a odevných doplnkov. Aktuálne sú prezentované na výstave Etuda o starej Nitre a  v stálej expozícii Rod Migazzi v  Múzeu v Zlatých Moravciach,  expozitúre Ponitrianskeho múzea  v Nitre.Autorom sklených negatívov je (pravdepodobne)  MUDr. Ľudovít Benkӧ,  osobný lekár tekovského župana grófa Viliama Migazziho. Z časového hľadiska sklené negatívy  zachytávajú najmä 80. a 90. roky 19. stor.Časť zbierky už prešla procesom konzervovania v ateliéri  doc. Mgr. art. Janky Blaško Križanovej, ArtD. (VŠVU) a procesom digitalizácie v Digitalizačnom centre SNG v Banskej Bystrici.

PhDr. Katarína Beňová

Späť na blog

Otváracie hodiny počas Veľkej noci

Otváracie hodiny počas Veľkej noci

Počas veľkonočných sviatkov 2025 sú naše múzeá – Ponitrianske múzeum v Nitre a Múzeum v Zlatých Moravciach otvorené nasledovne: Vo…

Svetový deň vody

Svetový deň vody

Každoročne od roku 1993 si celý svet 22. marca pripomína Svetový deň vody, ktorý bol vyhlásený Organizáciou Spojených národov. Tento…

Miléniový pamätník na Zobore

Miléniový pamätník na Zobore

30. 8. 1896 – 8. 2. 1921 Pri pohľade na panorámu mesta Nitry si každý všimne dve dominanty. Jednou z…

Bitka pri Zborove a jej 20. výročie

Bitka pri Zborove a jej 20. výročie

Počas prebiehajúcej I. svetovej vojny, vtedy známej aj ako Veľká vojna sa na východnom fronte odohrala dôležitá bitka pre československé…

Štefánikova trieda č.1 info@muzeumnitra.sk +421 37 651 00 00