Fond na podporu umenia

Odevná kultúra v urbánnom prostredí Nitry

Turnýrové dámske šaty

Ponitrianske múzeum v Nitre venuje mimoriadnu pozornosť spracovaniu a ošetreniu vzácnej a ojedinelej zbierky dobového odevu. S cieľom zachrániť túto výnimočnú  zbierku a umožniť jej prezentáciu v novej expozícii pod názvom Rod Migazzi, sa uskutočnila ďalšia etapa projektu pod názvom Odevná kultúra
v urbánnom prostredí Nitry, časť dámske šaty. Daný projekt získal potrebné finančné krytie z Fondu na podporu umenia.

Jedná sa turnýrové dvojdielne šaty béžovej farby  tvorené vestou a sukňou. Obdobie turnýrovej módy spadá približne do rokov 1870 – 1890. Turnýrová sukňa je dlhá sukňa s výrazne vydutou zadnou časťou v mieste tesne pod pásom. Zvýraznená zadná časť sa dosiahla vkladaním tvarovanej spodničky vystuženej  kosticami, prútím, drôtom, bambusom, alebo vkladaním tvarovaných vankúšikov, ktoré sa viazali o pás.

Vrchná sukňa je ušitá z hodvábneho taftu. Jej zadná časť je predĺžená a prechádza do miernej vlečky.
Pod vestou, ktorá je ušitá zo vzorovanej zamatovej tkaniny sa  pravdepodobne nosila blúzka, hoci sa  nezachoval žiadny relevantný údaj, ktorý by to potvrdil. Podšitá je sčasti hodvábnou a sčasti bavlnenou jednofarebnou tkaninou.
V priebehu  procesu reštaurovania bolo na sukni odpáraných 5 úzkych zamatových pásov. Pri odpáraní týchto zamatových pásov sa odkryl úsporný spôsob šitia sukne. V mieste ich našitia bola použitá lacnejšia bavlnená podšívka. Ku kompletu sa zachovali aj rukávy. Pravdepodobne boli pôvodne prišité k veste, ktorá bola sekundárne prešitá z kabátika. Stav vrchného ako aj spodného dielu dámskych šiat je po šetrnom reštaurátorskom zásahu stabilizovaný. Pod vrchnú sukňu reštaurátorka  zhotovila ľanovú spodničkovú výstuž – turnýru a pre výstavné účely zabezpečila figurínu na drevenom stojane.

Projekt Odevná kultúra v urbánnom prostredí, časť dámske šaty múzeum uskutočnilo v spolupráci s reštaurátorkou Mgr. art. Annou Blonskou.

Realizáciu projektu Odevná kultúra v urbánnom prostredí Nitry, časť dámske šaty z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov Nitrianskeho samosprávneho kraja.

Autorka: Katarína Beňová


Ponitrianske múzeum v Nitre už druhý rok zachraňuje ojedinelú kolekciu odevných súčastí

S cieľom zachrániť ojedinelú zbierku textílií zo zbierkového fondu Ponitrianskeho múzea v Nitre a umožniť jej prezentáciu v novopripravovanej expozícii pod názvom Etuda o starej Nitre, sa uskutočnila už druhá etapa projektu pod názvom Odevná kultúra v urbánnom prostredí Nitry. Daný projekt získal podporu  a potrebné finančné krytie z Fondu na podporu umenia. Súčasťou reštaurátorského zásahu, ktorého druhá etapa sa realizovala od septembra 2021 do mája 2022 je komplexná dokumentácia, vrátane digitálnej fotodokumentácie kolekcie.

Na druhú etapu reštaurovania boli vyčlenené štyri odevné súčasti – dve dámske sukne, jeden živôtik a jedna blúzka. Odevy pochádzajú z pozostalosti nitrianskej šľachtickej rodiny Jozefa Kozmovského. Ide prevažne o odevy datované na začiatok minulého storočia. Nájdu sa medzi nimi však aj modely s etiketou výrobcu konkrétneho krajčírskeho salónu, ostatné sú vyrobené bez bližšej identifikácie strojovým a ručným šitím, kvalitne vypracované. Odevy sú  vyrobené z hodvábnych tkanín, bavlnenej čipkoviny, ľanových alebo bavlnených podšívok. Dané odevy však v minulosti neboli odborne ošetrené.

Okrem reštaurátorských prác bolo zrealizované vyhotovenie  foriem a figurín tvarovaných na mieru, čím predmety získali pôvodný symetrický a spevnený tvar, ako aj vhodných ochranných pevných obalov z pH–neutrálneho kartónu,  ktoré chránia predmety pri transporte a umožnia šetrné a bezpečné uloženie tejto vzácnej a hodnotnej kolekcie. 
Stav predmetov je po šetrnom reštaurátorskom zásahu stabilizovaný a ich celkový vzhľad uspokojivý. Nečistoty ako aj  materiálové deformácie sú minimalizované a uvoľnené švy sú spevnené.
Je dôležité podotknúť, že analýzy materiálov, textilných väzieb, použitých techník, uskutočnených v rámci procesu reštaurovania, ako aj štýlová pestrosť jednotlivých odevných súčastí môžu poslúžiť pre ďalšie vedecké či umelecko-historické výskumy a študijné účely.
Dané modely sú zaujímavou ukážkou rôznych tvarov a materiálových kombinácií a dopĺňajú stále málo prebádanú mozaiku historickej módy na Slovensku z konca 19. storočia a z prvej polovice 20. storočia.

Realizáciu projektu Odevná kultúra v urbánnom prostredí Nitry z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov Nitrianskeho samosprávneho kraja.

Autorka: Katarína Beňová


Kolekcia z budoáru manželky miestneho šľachtica Jozefa Kozmovského

Medzi najatraktívnejšie artefakty v zbierkových fondoch múzeí nepochybne patrí odev a jeho súčasti. Ojedinelú kolekciu odevných súčastí a doplnkov ukrýva v priestoroch svojho depozitára aj Ponitrianske múzeum v Nitre. Táto kolekcia obohatila zbierkový fond múzea v rokoch 1975 až 1977.
Kolekcia z väčšej časti pochádza z budoáru manželky miestneho šľachtica Jozefa Kozmovského, ktorého rod patril medzi významné rody v Nitrianskej stolici.

Súčasťou  kolekcie sú však aj zbierkové predmety, ktoré Ponitrianske múzeum získalo od obyvateľov Nitry a od PhDr. Štefana Rakovského – historika, zberateľa a zakladateľa Okresného vlastivedného múzea v Zlatých Moravciach. Kolekciu tvoria predovšetkým dámske odevné súčasti ako sú blúzky, živôtiky, kabátiky, menej formálne denné šaty, spoločenské vychádzkové šaty, slávnostné večerné šaty, ako aj spodná bielizeň. Z materiálov má bohaté zastúpenie hodváb, hodvábny satén, taft, žoržet, krajka, vyšívaný tyl, mušelín, organtýn a zamat.  

Súčasťou kolekcie sú módne doplnky, a to najmä slnečníky či klobúky, spomedzi ktorých vyniká dámsky poľovnícky klobúk a secesný klobúk s pštrosím perím. Úlohou klobúkov a slnečníkov bolo predovšetkým chrániť dámu pred slnečnými lúčmi, nakoľko dobový ideál krásy za krásnu považoval iba porcelánovo bielu pleť. Dámske klobúky z 20. storočia sú zastúpené klobúkmi menších rozmerov s úzkymi strieškami, prípadne aj bez nich, vďaka čomu si vyslúžili prezývku poklop, alebo zvon. Klobúky sú najmä z textilného a slameného materiálu, doaranžované taftom, šifónom, čiernymi pštrosími perami a umelými kvetmi.
V kolekcii sa nachádza i korzet , ktorý formoval ženské telo do požadovanej módnej línie, dlhé biele spodné košieľky z jemných tkanín, ktoré sa obliekali pod korzet, ako aj  ľahké jemné živôtiky, ktoré sa obliekali   na korzet.  
Na modeloch z dvadsiatych rokov 20. storočia je citeľná snaha oslobodiť sa z tesných korzetov a dlhých sukní. Táto tendencia reprezentuje dobovú snahu žien po slobode a voľnosti. Farebná škála vyššie spomenutých odevov sa pohybuje v decentne jemných farbách akými sú koralová, bledofialová, smotanová či odtieň čajových ruží.  Bohaté zastúpenie má čierna a šedá farba.

Pánska časť kolekcie je tvorená najmä kabátmi a klobúkmi. Pánske doplnky predstavujú klobúky z plste s nízkym česaným vlasom, typu cylindre, typu klakčo je skladací klobúk podobný cylindru a typu pinččiže pánsky čierny tvrdý klobúk  s olemovanou, na bokoch mierne vyhrnutou strechou.

S cieľom zachrániť ojedinelú zbierku textílií a umožniť jej prezentáciu v novopripravovanej expozícii bol vypracovaný projekt pod názvom Odevná kultúra v urbánnom prostredí NitryDaný projekt v roku 2021 získal podpora finančné krytie z Fondu na podporu umenia a z Nitrianskeho samosprávneho kraja.

Súčasťou reštaurátorského zásahu, ktorý bude prebiehať od júla 2021 do júna 2022 je komplexná dokumentácia, vrátane digitálnej fotodokumentácie kolekcie. Získané finančné krytie zabezpečí reštaurátorské zásahy na časti kolekcie – na dvoch dvojdielnych dámskych kompletoch (financovanie z verejných zdrojov Fondu na podporu umenia) a kolekcie 11 dámskych klobúkov (financovanie zo zdrojov NSK).

Realizáciu projektu Odevná kultúra v urbánnom prostredí Nitry z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Autorka: Katarína Beňová


Obaly na klobúky prešli procesom reštaurovania

Ponitrianske múzeum v Nitre vlastní vzácnu a ojedinelú zbierku dobových odevov, odevných doplnkov a textílií. V priebehu posledných dvoch rokov sa intenzívne pracuje na zreštaurovaní artefaktov zo spomenutej kolekcie. Časť zbierky prešla vďaka viacerým projektom procesom reštaurovania, na základe čoho je možné ju prezentovať verejnosti formou novej expozície, tematicky sa viažucej k reáliám Nitry zo začiatku 20. storočia. Projekt Odevná kultúra v urbánnom prostredí, časť doplnky, ktorý sa zameral na reštaurovanie krabíc na pánske klobúky, múzeum uskutočnilo v spolupráci s doc. Mgr. art. Jankou Blaško Križanovou, ArtD., reštaurátorkou diel na papieri a reštaurátorkou fotografií.

Aj zreštaurované obaly na klobúky môžu návštevníci vidieť na výstave Etuda o starej Nitre, ktorá bude v priestoroch Ponitrianskeho múzea v Nitre sprístupnená od 6. 10. 2022. Výstava prezentujúca odevnú kultúru v mestskom prostredí Nitry cez čarovný svet dámskeho budoára, zároveň predstaví zreštaurované textílie zo zbierkového fondu múzea z obdobia od konca 19. a začiatku 20. storočia.

Téma dejín odievania je cielene zasadená do dobového kontextu starej Nitry a je úzko spätá s prezentáciou bývania v  minulosti, so starostlivosťou o ľudské telo, spoločenským životom a s etiketou. Múzeum v budúcnosti plánuje výstavu  rozšíriť doplnením o ďalšie zreštaurované artefakty a prostredníctvom vedecko-výskumnej činnosti obohatiť tému dejín odievania na Slovensku o nové poznatky.

Realizáciu projektu Odevná kultúra v urbánnom prostredí Nitry, časť doplnky z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov Nitrianskeho samosprávneho kraja.

Autorka: Katarína Beňová


Odevná kultúra v urbánnom prostredí Nitry, časť čierna dámska sada

Aj v  kalendárnom roku 2024 pokračovalo Ponitrianske múzeum v Nitre v procese systematického reštaurovania vzácnej zbierky historického odevu. Celá textilná zbierka obsahuje okrem dámskych odevov, klobúkov a módnych doplnkov aj pánske modely a doplnky, čo spolu predstavuje okolo sedemdesiat zbierkových predmetov. Vďaka nim možno mapovať a doplniť údaje o vývoji módy na Slovensku z konca 19. storočia a začiatku 20. storočia.

Tentoraz prešli reštaurátorským ateliérom Mgr. art. Anny Blonskej tri unikátne zbierkové predmety: čierny živôtik,  čierna pelerína a pánska vesta.

Súčasťou ošetrenia čierneho živôtika bol proces čistenia. Nečistoty a materiálové deformácie boli minimalizované, uvoľnené švy a drobné trhliny boli spevnené. Na vytvarovanie zadného predĺženého dielu živôtika bol vytvorený odnímateľný doplnok, tvarovací vankúšik, tzv. honzík,, ktorý sa dá jednoducho priviazať k pásu figuríny a napomáha vytvoriť dobovú turnýrovú siluetu.

Čistenie bolo aj súčasťou ošetrenia čiernej peleríny. Po vyčistení sa pristúpilo k reštaurovaniu poškodeného textilného materiálu. Realizovalo sa  podliepaním a skeletovaním. Pre ľahšiu manipuláciu a lepší prístup reštaurátorka  nariasený volánik z goliera dočasne odpárala, pretože poškodená tkanina bola v mimoriadne zlej kondícii. Muselo sa pristúpiť k jej fixácii podlepením.

V rámci ošetrenia pánskej vesty reštaurátorka najskôr  odstránila  povrchový prach a hlbšie nečistoty z vlákien. Zatečené hnedé fľaky sa podarilo eliminovať iba čiastočne. Po vyčistení vesty nasledovalo  reštaurovanie poškodených drobných trhlín. Ich sceľovanie prebehlo podložením oslabeného miesta novým, farebne príbuzným materiálom, a následne zošívaním a skeletovaním s vlasovým hodvábom.

Odevné súčasti  zo zbierkového fondu Ponitrianskeho múzea v Nitre sú po reštaurátorskom ošetrení vhodné na prezentačné a študijné účely. Analýzy materiálov, odevných strihov, textilných väzieb, použitých výzdobných techník ako aj štýlová pestrosť jednotlivých odevných súčastí,  sú vhodné na ďalší umelecko-historický výskum a študijné účely. Dámske a pánske odevné súčasti  a doplnky zo  zbierky Ponitrianskeho múzea sú cenným zdrojom informácií pre odborníkov o rôznorodých tvaroch, štýloch a materiáloch historickej módy na území dnešného Slovensku.

Realizáciu projektu Odevná kultúra v urbánnom prostredí Nitry, časť čierna dámska sada z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov Nitrianskeho samosprávneho kraja.

PhDr. Katarína Beňová


Reštaurovanie obrazu bitka pri Vozokanoch

V zbierkovom  fonde Ponitrianskeho múzea v Nitre sa nachádza významný ikonografický prameň. Jedná sa o obraz dokumentujúci priebeh bitky, ktorá sa odohrala 26. a 27. augusta 1652 pri Veľkých Vozokanoch.

Na obraze znázorňujúcom prvý deň bitky je možné vidieť vypálené obce, ktorými Turci prešli pri rabovaní Požitavia. Obraz  potvrdzuje prítomnosť osmanského vojska  aj na úrovni obce Nevidzany, odkiaľ pochádzajú nálezy z  povrchového zberu, a to podkovy a  hlavičky hlinených fajok.

Olejomaľba je pripisovaná maliarovi Gallovi (?) a datovaná do  19. storočia  (1837). Originál namaľovaný približne 50 rokov po bitke sa stratil krátko potom, ako bol obraz znovu namaľovaný maliarom Gallom.

V rámci protitureckých bojov má veľkovozokanská bitka nezanedbateľný význam. Bola to prvá víťazná bitka proti osmanskému vojsku na území dnešného Slovenska a toto víťazstvo výrazne pozdvihlo bojovú morálku uhorského vojska. Bitka si však mimoriadnu pozornosť získala najmä skutočnosťou, že v nej v priamom boji s Turkami padli štyria členovia rodu Esterházi vo veku 24 až 35 rokov.

Do diela bolo v minulosti nevhodným spôsobom zasahované, o čom svedčí množstvo degradovaných reštaurátorských intervencií. Celoplošne je pokryté povrchovým depozitom a to aj na bočných stranách a reverze.  Plátenná podložka je na niekoľkých miestach poškodená perforáciami a farebná vrstva je celoplošne skrakelovaná. Na mnohých miestach je spolu s vrstvou maliarskeho podkladu uvoľnená a opadáva. Na celej ploche maľby sa nachádza vrstva veľmi lesklého laku. Stav diela nezodpovedá jeho umeleckej ani historickej hodnote a aktuálne prebieha proces reštaurovania  tohto unikátneho diela v ateliéri Mgr. art. Lucie Gregorovej. Cieľom reštaurovania je prinavrátiť obrazu maximálnu možnú autentickosť s plnou mierou rešpektovania originality tohto významného diela.

Reštaurovanie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov Nitrianskeho samosprávneho kraja.

PhDr. Katarína Beňová


Medzinárodná konferencia

Fotografie a ich prostredie, rozhodnutia pre ich udržateľnosť

na pôde Ponitrianskeho múzea v Nitre

Dňa 2. októbra 2024 sa v Ponitrianskom múzeu v Nitre konala medzinárodná konferencia,  ktorá predstavila fotografie ako vybraný typ artefaktu v ich prirodzenom múzejnom a archívnom prostredí. Konferencia priniesla  témy zamerané na rozšírenie znalostí a zručností v oblasti odborného ošetrenia a starostlivosti o fotografie, ale aj v oblasti prevencie. Zámerom konferencie bolo prispieť ku kvalifikovanej práci s týmto artefaktom v podmienkach múzeí a archívov.

Hlavným partnerom podujatia bola Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave (VŠVU) a jeho odborným garantom doc. Mgr. art. Janka Blaško Križanová, ArtD. z VŠVU. Jej odborný tím tvorili  Mgr. art. Kitti Baráthová,  Mgr. art. Barbora Palatínusová a  Mgr. art. Ida Radványiová. Na pôde Ponitrianskeho múzea v Nitre sme zároveň privítali trojicu odborníčok z renomovaných zahraničných inštitúcií.

Krista Lough, MA. pôsobí ako reštaurátorka fotografií v Moderna Museet (Múzeum moderného umenia) v Štokholme vo Švédsku, Martina Bagatin, MA. je reštaurátorkou fotografií v Chorvátskom štátnom archíve v Zágrebe, v Chorvátsku a  Zita Sor, MA. pôsobí ako reštaurátorka fotografií pre Etnografické múzeum v Budapešti, v Maďarsku.

Program konferencie pozostával z dvoch blokov. Dopoludnie bolo  venované prednáškam, ktoré odprezentovali  prácu s fotografickými zbierkami na renomovaných odborných pracoviskách v zahraničí. Popoludnie bolo  vymedzené trom workshopom,  počas ktorých sa účastníci konferencie zoznámia so základnými konzervátorskými úkonmi či s formami uskladnenia a vystavovania fotografií.

Súčasťou medzinárodnej konferencie bola výstava prezentujúca  časť  zbierky dobových fotografií pochádzajúcich z nitrianskych fotoateliérov ako aj  časť zbierky sklených negatívov. Dané zbierkové predmety  umožnili návštevníkom  nazrieť do sveta dámskeho odievania v mestskom prostredí na sklonku 19. storočia a do života  šľachtického  rodu Migazzi. Časť zbierky prešla procesom konzervovania v ateliéri doc. Mgr. art. Janky Blaško Križanovej, ArtD.  a procesom digitalizácie v Digitalizačnom centre SNG v Banskej Bystrici.

Projekt medzinárodná konferencia Fotografie a ich prostredie, rozhodnutia pre ich udržateľnosť podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov Nitrianskeho samosprávneho kraja.

PhDr. Katarína Beňová

Štefánikova trieda č.1 info@muzeumnitra.sk +421 37 651 00 00